Flapping Purple Butterfly),auto; color: #ffffff; border-radius: 5px; }

Atasi Bengkak Susu Bagi Ibu Selepas Bersalin




Assalamualaikum semua dan salam sejahtera.

Alhamdulillah,hari ni saya ingin berkongsi sedikit info berkaitan tentang bengkak susu. Bengkak susu biasanya dialami pada minggu pertama selepas melahirkan anak. Simptom bengkak susu biasanya  akan rasa buah dada sangat bengkak, sakit, berdenyut, tegang, saiz buah dada lebih besar dari biasa dan juga membuatkan kita tidak rasa sangat selesa.

Lebih teruk lagi jika bengkak tersebut dirasai sehingga ke bawah ketiak dan kadang kala dan juga boleh menyebabkan ibu mendapat demam akibat kesakitan yang dirasai. Tapi, jangan risau, saya akan kongsikan kepada anda semua macamana nak atasi masalah bengkak susu dengan mudah jer. 

Cegah segera jika anda mengalami bengkak susu sebelum ianya menjadi lebih teruk dan menyebabkan mastitis.


Mastitis


Mastitis adalah keradangan buah dada yang mungkin (dan kadangkala cepat) menjadi infeksi. Ia akan membuat anda berasa seperti anda dijangkiti selesema pada masa-masa anda amat memerlukan seluruh tenaga anda. Anda akan mendapati keadaan radang, keras, sakit atau panas dan bengkak di kawasan yang dijangkiti. Selalunya ini dinamakan "duktus tersumbat" sebab anda akan terasa benjolan – disebabkan ketakungan susu dalam duktus buah dada. 


Tanda-Tanda Masititis

Tanda-tanda mastitis yang sering berlaku dan serius temasuklah seram sejuk, sakit kepala, suhu badan melebihi 38.5 darjah C dan keletihan. Simptom-simptom ini selalunya disebabkan oleh kongesi tisu di sekitar kawasan jangkitan. 
Mastitis pada masa menyusu biasanya hanya terjadi pada salah satu payudara dan muncul secara tiba-tiba. Berikut ini adalah beberapa gejala mastitis yang harus berjaga-jaga.
  • Payudara kemerahan.
  • Sering terasa gatal.
  • Terasa sakit saat menyusukan bayi.
  • Terdapat benjolan menyakitkan.
  • Ukuran salah satu payudara lebih besar.
  • Puting payudara mengeluarkan nanah.
  • Sering merasa penat.
  • Pembengkakan kelenjar di ketiak atau leher.
  • Demam.


Faktor terjadinya Mastitis 

Saluran susu tersumbat. Jika payudara yang tidak dikosongkan dengan betul semasa penyusuan, salah satu saluran susu anda boleh menjadi tersumbat,  membawa kepada jangkitan payudara.


Bakteria memasuki payudara anda. Bakteria daripada permukaan kulit anda dan mulut bayi boleh memasuki saluran susu dan kulit puting anda atau melalui bukaan duktus susu. Bakteria boleh membiak, yang membawa kepada jangkitan. 

Jangan dibiarkan payudara anda membengkak yang akan menyebabkan mastitis. komplikasi sekiranya tidak dibendung, boleh menyebabkan nanah di dalam payudara merebak dan seterusnya memerlukan pembedahan dilakukan untuk mengeluarkan nanah tersebut. Cegah simptom awal jika boleh.


Perkara yang boleh dilakukan sekiranya payudara telah rasa bengkak

Antara perkara yang boleh dilakukan sekiranya anda terasa payudara bengkak ialah

Menyusukan bayi dengan kerap

Menyusukan bayi dengan kerap iaitu setiap dua atau tiga jam. Anda juga boleh mengejutkan bayi anda walaupun pada ketika itu bati anda sedang tidur. Pastikan juga bayi anda menyusu di kedua-dua belah payudara setiap kali penyusuan.



Pam untuk mengeluarkan susu




Anda juga boleh menggunakan pam sekali sekala untuk melegakan bengkak susu tersebut.


Urut payudara semasa bayi sedang menyusu



Mengurut payudara secara perlahan semasa bayi anda sedang menyusu membantu pengaliran susu dengan lebih lancar dan turut melegakan sedikit ketegangan dan ketidakselesaan pada payudara.


Menggunakan daun Kubis Segar




Anda juga boleh mengikuti petua iaitu dengan meletakkan daun kubis segar pada payudara. Daun kubis segar tersebut boleh membantu melegakan kesakitan, walaubagaimanapun, tiada bukti yang menyokongnya. Daun kubis mungkin ada kesan penyejukkan tetapi ia tidak dapat mengubati penyebab sebenar payudara bengkak iaitu susu tidak dikeluarkan daripada payudara dengan efisien.




Paracetamol

Paracetomol juga boleh diambil sekiranya anda tidak dapat menahan kesakitan tersebut. Tapi, usah bergantung pada ubat semata. Usaha yang lain juga perlu dilakukan



Mengamalkan lecithin


                                        


Mengamalkan pengambilan lecithin selepas bersalin membantu anda untuk mengatasi masalah bengkak susu.



Testimoni Lecithin membantu bengkak susu











Lecithin ni memang hot selling. Stok meang cepat habis. Kalau stok ada, mommy kena borong. Nak order hubungi feyana tu. Klik je butang hijau sebelah kiri tu...

Terima Kasih sudi membaca di entry kali ini.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan